Skudenesbu gir ut nyskrevet musikk

Marcus André Berg og Mathias Gillebo har spilt inn plate.
Berg skrev stykket «Messe i C», som de urfremførte i Oslo domkirke i fjor.

Messen er skrevet for solo tenor og orgel og er altså skrevet over tekstene som fremføres i gudstjenesten.
Tekster som har lang tradisjonen og som har tålt tidens tann, og som mange komponister har tonesatt tidligere.

Hva skjer med tekstenes betydning når man bruker andre musikalske uttrykk en det man er vandt til?
Kanskje kan tekstene bety noe mer eller noe annet dersom de betones på en annen måte?

«Messe i C» går ikke i C-dur som kanskje tittelen ser ut til å mene. C-en refererer til taktarten, fire slag i hver takt, som musikken nærmest er presset inn i, uten å tilpasse seg.
C-en er en halvsirkel og ble kalt «tempus imperfectum» i renessansen. +
En taktart som ikke er fullført, og en messe som ikke på noen måte skal gi nye svar på hva innholdet betyr men heller åpne opp for flere spørsmål.

Innspilt i Oslo Domkirke av tenor, og prest, Mathias Gillebo og domorganist Marcus Berg.

Marcus André Berg er opprinnelig fra Skudeneshavn, men flyttet til Oslo for for å studere i 2007.
Han har bodd i Lørenskog siden 2015, men har arbeider nå som domorganist i Oslo Domkirke.

Du kan høre musikken på Spotify her:   Klikk å linken under

https://open.spotify.com/album/2dJiGwT7F2aigJkI3b7vrv?si=eo5ck5npRDKDSBpgMTg0qA&dl_branch=1

PS: Mastret med stor dynamisk rekkevidde, så gode høyttalere/headset anbefales.
Dette skriver Marcus André og Mathias i en pressemelding til SkudenesNytt.

 

 

Du vil kanskje lese...