106 år gammel reketråler tilbake i Skudeneshavn

En gammel seilbåt med fransk flagg la lørdag til kai ved Tåkelurfabrikken i Skudeneshavn.
Det mange nok ikke vet er at denne båten for mange år siden var brukt som reketråler med Skudeneshavn som hjemmehavn.
Fra 1966 og frem til 1980 var båten LUN II eid av brødrene Odd og Magne Ferkingstad før den ble solgt til Tyskland.
Sønn til Odd, Ingar Ferkingstad har jevnlig hatt kontakt med kjøperen fra Tyskland, etter å ha oppdaget båten i USA.
I Tyskland ble alle spor etter reketråleren fjernet og båten ble restaurert og bygget om tilbake til standen som seiltbåt.
Etter ombyggingen til mer fritidsvennlige seilaser la den igjen ut på de syv hav, og seilasen gikk da til California i USA.
Videre gikk så turen til Mexico der den i 2014 igjen ble solgt, denne gang til en den 31 år gamle franskmannen ved navn Ulysse Buquen.

 

Ble bygd i Norge i 1914
I 1914 ble fiskebåten Lun II, som båten fortsatt heter levert fra Brastad Sag og Båtbyggeri til Hans A. Sætre og Oskar R. Skaar i Syvde, noen mil nord for Nordfjordeid i Møre og Romsdal.
Om den har vært innom flere eiere før den endte opp i Skudeneshavn i 1966 er usikkert.

 

Kaptein Ulysse Buquen (nr.3 fra venstre på første rekke) sammen med mannskap og tidligere eiers familie.

SkudenesNytt møter hele familien av den tidligere båteieren.
Kona til Odd, Liv har møtt opp på kaien sammen med sønnen Ingvar, hans kone Kirsten og Ingvars søster Grethe.
De ønsker undertegnede velkommen ned i salongen i båten, der de villig forteller historien til båten.

 

Lever for å restaurere gamle seilbåter
Kaptein Ulysse Buquen forteller han for 6 år siden begynte letingen etter en passende seilbåt.
Han kom så over denne båten i Mexico og bestemte seg for å kjøpe den.
Med 2 år gamle tvillinger hjemme på nord-vest kysten av Frankrike så kan ikke seilturene være så veldig lange.
Nå er planen å seile videre oppover vestlandet sammen med besetningen på 5 unge menn og 1 kvinne.
Denne turen på rundt en måned vil gå innom ulike sjøfartsmuseum opp over norskekysten, der de vil se på gamle skuter.
Ulysse forteller videre at dette er hans jobb. Å ta vare på gamle seilskuter, restaurere dem og gi dem et nytt liv.
At ideen hans om å kunne gi nytt liv til en gammel båt er en interesse han deler med mange.
Folk i alle aldre melder seg, og dersom det er plass så lar jeg dem få mønstre på og være med å seile.
Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å ta med de som vil, mot at de arbeider på båten og er med å vedlikeholder dem.
Noen blir med på eventyret både ett og to år.

 

Enkelt liv ombord
Livet med 6-8 personer ombord i en gammel seilbåt er både intimt og enkelt.
Kun kapteinen selv har en egen lugar, som både fungerer som soverom og kontor.
Her henger det bilde av tvillingene hjemme og på bordet ligger det noen kart foran et gammelt kompass.
Ingen TV, internett eller andre moderne tidstyver. Ikke engang elektrisk lys.
Kun et batteri som driver en nødtelefon.

 

Maten ombord består ofte av selvfisket fisk eller andre godsaker de klarer å bytte til seg med andre båter de møter.
Vi handler det mest nødvendige, men ikke mer enn det, sier kapteinen.
Oppe på dekk har de en stor hjemmelaget firkantet vedfyrt badestamp, som man kan om man ønsker dele med inntil 3 personer.


FOTO: LUN II`s Facebookside

Bugquen skal etter planen snart i gang med arbeidet med å restaurere enda en båt.
Den skal etter planen på forskningsreise til Antarktis når den blir klar.
Når det vil skje vet Ulysse ikke noe om.
Søndag morgen kastet de loss og seilte videre nordover.

Du vil kanskje lese...